Bejelentkezés az oldalra



 Nem regisztráltál? Regisztrálj most!


A fekete teával a stressz ellen!

2007. május 12., szombat
Szerző: Natúrsziget

Brit tudósok tudományos érvekkel is alátámasztották azt, hogy a fekete tea rendszeres fogyasztásával az emberek hamarabb túljutnak a stresszhelyzeteken.
A londoni egyetem munkatársai által végzett vizsgálat kimutatta: a közönséges fekete tea alkalmas arra, hogy csökkentse a kortizol stresszhormon szintjét a szervezetben. A kutatás eredményeirol a Psychopharmacology címu szakfolyóirat nyomán a MedPortal.Ru számolt be.

A hat héten át folytatott vizsgálatok során 75 önkéntest két csoportra osztottak. Az egyik csoport tagjai rendszeresen fekete teát, a másik csoportba tartozók viszont egy olyan aromatizált italt fogyasztottak, amely íz, szín és koffeintartalom szempontjából teljesen megegyezett a fekete teával, de a fekete tea számos természetes alkotórésze hiányzott belole. Ily módon sikerült mindkét csoport esetében kiküszöbölni a teaivással kapcsolatos pszichológiai tényezoket.

A kutatás során a stresszhelyzettel, a stresszterheléssel összefüggo teszteket végeztek el. Többek között sikerült két olyan élethelyzetben vizsgálni a viselkedésüket, amelyek meglehetosen eros stresszt jelentenek. Az egyik esetében azzal a fenyegetéssel néztek szembe, hogy elbocsátják oket a munkahelyükrol, a másik esetben pedig azzal a váddal szembesültek, hogy a szupermarketben loptak valamit. A résztvevok önállóan értékelték az átélt stressz szintjét, továbbá mérték náluk a vérnyomást, a pulzust és a vér kortizolszintjét.

Mind a mérések, mind pedig az egyéni visszajelzések tanúsága szerint mindkét csoport tagjai magas fokú stresszt éltek át. Ugyanakkor az 50 perccel késobb megismételt mérések azt mutatták, hogy azok a résztvevok, akik fekete teát fogyasztottak, sokkal gyorsabban jutottak túl a stresszhelyzeten, mint azok, akik a teát helyettesíto mesterséges italt iszogattak. Az elso csoportban a kortizol stresszhormon mértéke 47%-kal esett, míg a második csoportban ez a mutató csak 27%-kal csökkent.

Azoknak a résztvevoknek a vérében, akik fekete teát fogyasztottak, a trombociták szintje is csökkent. (Mint ismeretes, a túl nagy mennyiségben jelen lévo trombocitákat az infarktusok és a szélütések egyik okaként azonosították.) Emellett az elso csoportban azt tapasztalták, hogy a teszt kitöltése után a résztvevok gyorsabban jutottak vissza nyugodtabb állapotba. A vizsgálatot vezeto Andrew Steptoe szerint a kutatóknak egyelore nem sikerült meghatározniuk, hogy a természetes teának mely aktív alkotórészei felelosek az ital jótékony hatásaiért. Ismeretes, hogy az agyban található idegingerület-közvetíto anyagokkal, a neurotranszmitterekkel a tea olyan alkotórészei is képesek kölcsönhatásba lépni, mint a katehinek, a polifenolok, a flavonoidok és az aminosavak - jegyezte meg a kutató.
Add a Twitter-hez | Add az iWiW-hez | Megosztás | Add a Startlaphoz | Add a Google Reader-hez




hobbychef.blog.kulinarisvilag.hu
hzias.blog.kulinarisvilag.hu
robull.blog.kulinarisvilag.hu
konyhatundi.blog.kulinarisvilag.hu
menyus.blog.kulinarisvilag.hu






KULINÁRISVILÁG


levelezési cím:
1085 Budapest, József krt. 55-57.

információ szolgáltatásainkról:
06 (70) 311 61 25

Felelős kiadó: Kelemen Tamás




© 2001-2005 Kulinárisvilág (offline)
© 2008 Kulinarisvilag.hu

Minden jog fenntartva!

A site használata az Kulinarisvilag.hu "adatvédelmi és - kezelési elvei és gyakorlata" dokumentum tudomásul vételével lehetséges.