Bejelentkezés az oldalra



 Nem regisztráltál? Regisztrálj most!


Gyulladásos bélbetegség diétája

2008. május 13., kedd
Szerző: Kulináris Világ

E diéta alapja egyszerű, a bélnyálkahártyát közvetlenül károsító, ingerlő anyagokat egyszerűen kiiktatjuk az étrendből pl.: bors, csípőspaprika, torma, mustár, hagyma, fokhagyma, alkoholos italok.

Emellett jobb kerülni a nagy mennyiségű durva rostot (vízben nem oldódó rostot) tartalmazó zöldségféléket (káposztafélék, száraz hüvelyesek), a tömény édességeket (méz, jam, lekvár, tejcsokoládék, desszertek, cukorkák), és a sok cukorral készülő ételeket.

Tejet, és tejterméket egyéni reakcióktól függően lehet fogyasztani. Viszont a betegség akut időszakában a tejet jobb kihagyni. Ha laktóz intolerancia áll fenn, ami sajnos igen gyakori akkor, érdemes külön gondot fordítani rá.

Hasmenés fellépése esetén ajánlottak a nyáklevesek (zabnyák, rizsnyák), az almapüré, főtt sárgarépa, banán, vizes kakaó, erősre főzött tea, pirítós, étcsokoládé.
Tünetmentes periódusban is legyen az étrend durva rost szegény, csípős fűszer mentes, és zsírszegény.

Ízesítéshez használjunk zöld fűszereket: petrezselyem, zeller, kapor, bazsalikom, rozmaring, kakukkfű, borsikafű, oregano, majoranna, zsálya, stb.

Ételkészítési módszerek közül elsősorban a főzést, párolást, gőzölést, grillezést, roston sütést, sütőpapírban, sütőzacskóban sütést alkalmazzuk. Sűrítésnél rántás helyett a habarást, hintést, száraz rántást használjunk.

Egész időszak alatt figyeljünk oda a megfelelő energia-, vitamin- és ásványi anyag pótlásra.

Minden nap fogyassz friss zöldségfélét és gyümölcsöt is, energia pótláshoz pedig dúsítsa ételeit sovány tejporral, reszelt sajttal, tojással, kefirrel, joghurttal, vagy néhány csepp étolajjal.

A napi egy-kétszeri bőséges táplálkozás helyett inkább a napi öt-hatszori mértékletes étkezést javasolt.

Javasolt élelmiszerek:
Kenyér, péksütemények: fehér-, félbarna kenyér, zsemle, kifli
Tej és tejtermékek: kefir, joghurt, zsírszegény sajtok, félzsíros tehéntúró- egyéni toleranciától függően
Tojás: ételek készítéséhez felhasználható, esetleg lágy tojásnak
Húsok: sovány baromfi, sertés marha, halhús főzve-, párolva, zsírszegény sütési technikával elkészítve (alufóliában, teflonban)
Húskészítmények: párizsi, krinolin szafaládé, virsli, pulyka java, pulykafelvágott, sonka szalámi, gépsonka, fitness sonka, csemege karaj.
Zöldség- és főzelékfélék: sütőtök, egyéb tökfélék, fehérrépa, sárgarépa, pasternák, fejes saláta, paradicsom, paraj, sóska főzve, párolva, gőzölve, főzeléknek (diétás rántással, lisztszórással, habarással sűrítve)
Gyümölcsök: miden gyümölcs, ami nem okoz panaszt
Zsiradékok: növényi eredetű olajok
Italok: szűrt gyümölcs-, zöldséglevek, tea, szénsavmentes ásványvíz, turmixok

Kerülendő élelmiszerek:

Kenyér, péksütemények: barna kenyér, rozskenyér, korpás, magvas pékáruk, zsíros, kelt és hajtogatott tésztákból készült sütemények
Tej és tejtermékek: zsíros tejtermékek: tejszín, zsíros füstölt sajtok, zsíros tehéntúró
Tojás: magyaros rántotta, tükörtojás
Húsok: bő zsírban sült húsok, pörköltek, füstölt, pácolt húsok, zsíros húsrészek (oldalas, füstölt tarja)
Húskészítmények: zsírosabb fűszeres készítmények, szalonnafélék, hurkafélék, füstölt készítmények, olajos halkonzervek
Zöldség- és főzelékfélék: száraz hüvelyesek, káposztafélék, vöröshagyma, fokhagyma
Gyümölcsök: apró magvas gyümölcsök (kivi, málna, eper), olajos magvak, éretlen gyümölcsök
Zsiradékok: állati eredetű zsírok, majonéz
Italok: erős feketekávé, szénsavas üdítők, alkoholtartalmú italok


Add a Twitter-hez | Add az iWiW-hez | Megosztás | Add a Startlaphoz | Add a Google Reader-hez

További cikkek


A portál ajánlata

Optimista kártya Holddiéta könyv Ezoterikus Kalendárium 2017 Újra lesz Szeminárium! Bármilyen rendezvényt felturbózunk! Jósnő, asztrológus, grafológus...
Ezoterikus kalendarium 2017
Szívből ajánljuk:
Privát szakács szolgáltatás
Válassz egy gyümölcsöt, ilyen a jellemed?
A bögre megmondja? Neked milyen van?
Te is megismerheted a jövődet! A horoszkópod tudja!
Olvass napi Tarot üzeneteket Bellától!


bekalabamacskahaja.blog.kulinarisvilag.hu
tandi.blog.kulinarisvilag.hu
konyhatundi.blog.kulinarisvilag.hu
delikat.blog.kulinarisvilag.hu
mrita.blog.kulinarisvilag.hu







KULINÁRISVILÁG


levelezési cím:
1085 Budapest, József krt. 55-57.

Felelős kiadó: Kelemen Tamás




© 2001-2005 Kulinárisvilág (offline)
© 2008 Kulinarisvilag.hu

Minden jog fenntartva!

A site használata az Kulinarisvilag.hu "adatvédelmi és - kezelési elvei és gyakorlata" dokumentum tudomásul vételével lehetséges.