
A sok lenmagot tartalmazó étrend hatásosan csökkenti a koszorúér-betegség egyik legfontosabb kockázati tényezőjének, a "rossz" koleszterinnek a mennyiségét a vérben.
Manapság a len főleg a belőle készült, elegáns ruhák miatt népszerű. A lenmag azonban egykoron az emberiség táplálkozásának egyik alapvető része is volt - és az új, tudományos eredmények alapján elképzelhető, hogy ismét azzá válik. A kínai An Pan vezette azt a nemzetközi kutatócsoportot, amelyik összegyűjtötte az utolsó tíz év orvosi szakirodalmának összes olyan tanulmányát, amely a lenmagnak a vérzsírok alakulására vonatkozó hatásával foglalkozott. A munkacsoport még azokkal a kutatókkal is igyekezett kapcsolatba lépni, akik ezt a kérdést vizsgálták ugyan, de eredményeiket nem közölték. A statisztikai értékelésbe végül 28 tanulmány adatai kerültek. A felmérések szerzői összesen 1381 személyt vizsgáltak. A munkákban megfelelő összehasonlító adatok is szerepeltek, például a lenmagot tartalmazó étrend hatását a napraforgómag koleszterincsökkentőtulajdonságával vetették össze. A szakirodalomból kiemelt vizsgálatok vezetői igen változó ideig alkalmazták a lenmaggal dúsított étrendet: voltak vizsgálati alanyok, akik csak két hétig fogyasztottak ilyen diétát, de voltak olyanok, akik 52 héten keresztül kapták ezt a kosztot. Az átlag a két hónapos kezelés volt. A lenmagban gazdag étkezés a "rossz" LDL-koleszterin szintjét jelentősen csökkentette. Az egyéb vérzsírok mennyiségét érdemlegesen nem befolyásolta, tehát a "hasznos" HDL-koleszterin szint nem emelkedett. A kutatók azt is megnézték, hogy volt-e valami eltérés a nők és a férfiak vérzsírszintjének változásában a lenmag fogyasztásának hatására. Kiderült, hogy a nők koleszterinértéke a lenmag evésére sokkal erőteljesebben javult, mint a férfiaké. Különösen a korosodó laboratóriumi eredményei lettek lényegesen jobbak. A kutatók kiemelték, hogy a "rossz" koleszterin vérszintje annál nagyobb mértékben csökkent, minél magasabb volt a koleszterinszint. Ez azt jelenti, hogy kórosabb érték esetén a kedvező is hatás mérhetően nagyobb. Az egészséges táplálkozás fontosságát hangsúlyozó tanulmányt az American Journal of Clinical Nutrition augusztusi száma közölte.
|
|
Megosztás |




