Bejelentkezés az oldalra



 Nem regisztráltál? Regisztrálj most!


Második trimeszter

15. – 27. hétig tartó időszak

2008. április 11., péntek
Forrás: Kulináris Világ

Nagyon rövid, vázlatos ismertető a második trimeszter történéseiről, a legfontosabb testi folyamatokról. Természetesen gasztronómiai összefüggésekkel és javaslatokkal megtűzdelve.

Mi történik a babával?


Ebben az időszakban a baba igen aktívan növekszik, és a mozgását is minden kismama érezni kezdi. Kialakulnak a baba nemi szervei. A belső szervei működésbe lépnek, bélrendszere pedig lekerül a helyére a hasüregbe. A szája is teljesen kifejlődik, így az ultrahangon, akár ujjszopáson is rajta kaphatjuk. Az időszak végére áttetsző bőrréteg borítja a babát. A 20.-ik héttől már érzékeli a külső ingereket a 23.-ik héttől pedig már jól is hall a baba, így érdemes beszélni hozzá, vagy zenét hallgatatni vele. A 24. hét környékén a legbonyolultabb agyi rész az agykéreg is elkezd tagolódni. A harmad végére súlya elérheti a 65-70 dkg-ot, és fejtetőtől a farok csontig eléri a 30 centi hosszúságot.

Mi történik a mamával?

A reggeli émelygések többnyire elmúlnak,így visszatér az étvágy is, sőt lehet meg is növekszik egy kicsit a baba aktív fejlődése miatt. Ám továbbra is oda kell figyelni az egészséges táplálkozásra és a változatosságra. A szervezet nagyjából plusz 300 kalóriát igényel. Bár egy kisebb többletsúly elengedhetetlen, de a túlzott hízás nemcsak terhesség közben, de szülésnél is felesleges kockázatokkal jár. Sőt a túlsúly és a túlevés még a gyomorégésért is felelős lehet.


Táplálkozási útmutató:


A második trimeszterben ugyanazokra a dolgokra kell odafigyelni, mint az elsőben. Fontos a kiegyensúlyozott, napi többszöri, változatos étkezés. Fogyassz fehérje- és vitamin dús táplálékot. Tehát mindennap fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt és tejtermékeket. A vas hiány elkerülésére is figyeljünk a továbbiakban is, illetve a pajzsmirigy fokozott működése miatt a jód igény is megnövekszik a szervezetben. Továbbra is tartsuk távol magunkat a félig nyers ételektől. Természetesen észszerű kereteken belül bármit lehet fogyasztani, de igen fontos a változatosság. Ugyanis a változatosság biztosítja a megfelelő vitaminok és ásványi anyagok bevitelét.
A helyes táplálkozás nemcsak a babának és a mamának jó, de megkönnyíti mind a szülést, mind a későbbi felesleges kilók leadását.

Egyhetes menütippek Kismamáknak!


» első hét
» második hét
» harmadik hét

Ajánlott enni:

 

- tengeri só
- tengeri herkentyűk, halak
- müzlik
- kesu dió
- napraforgó mag
- aszalt gyümölcsök
- tojás


Kerülendő:


- gyors éttermi ételek
- tatárbeefsteak
- szalámi
- kolbász, hurka
- máj
- fehér finomított cukor

Legfontosabb vitaminok:

- A-vitamin
- B-vitamin
- C-vitamin
- D-vitamin
- E-vitamin

Legfontosabb ásványi anyagok:

- Kalcium
- Vas
- Cink
- Jód
- Folsav

Főzési tanácsok:

- Lehetőleg sok friss zöldséget és gyümölcsöt kell fogyasztani, mert így magasabb a rost tartalmuk. Ha mégis párolt vagy sült zöldséget akarunk enni, akkor a mikrohullámú sütőben pár percig készítsük őket, hogy megmaradjon a friss színük.
- Minden zöldséget és gyümölcsöt alaposan mossuk meg fogyasztás előtt.
- A krumplit héjában főzzük, mert úgy a legegészségesebb.
- A húst, a halat és a tojást alaposan süssük, vagy főzzük meg, hogy semmilyen baktériumok ne maradhassanak meg.
- Vörös húsból is csak a kevésbé zsíros részeket együk meg, sütés után pedig csöpögtessük le a zsírt.
- A tükörtojás mindkét oldalát süssük meg.

Panaszok enyhítése:

Hányinger: Próbáljunk meg kisebb adagokat enni kétóránként. DE koplalni mindenképpen tilos. Enyhítheti a hányingert a pirítós, keksz, zöldtea.

Székrekedés: Legegyszerűbben sok magas rosttartalmú gyümölcs és bőséges folyadék bevitellel megelőzhető, vagy orvosolható.

Gyomorégés: A tünet enyhítésében segíthet, ha eszünk egy kevés kétszersültet vagy kekszet, esetleg ihatunk tejet vagy aludttejet. De semmiképpen ne együk túl magunkat. Evés után pedig ne feküdjünk le azonnal, inkább sétálgassunk egy kicsit vagy egyszerűen üljünk le. Kerüljük az erősen savas ételeket is. Ne hordjunk szoros övet és nadrágot, illetve minden olyan pózt, ami megterheli a hasi területeket.

Hajhullás: A helyes táplálkozás hiányában felléphet ez a probléma, amit könnyedén tudunk orvosolni. Először is sok B-vitaminra van szükség, illetve legyünk sokat a friss levegőn és pihenjünk eleget. Hajpakolásokkal is kiegészíthetjük a kúrát, például ami tojássárgájából készül.

Köröm töredezés
: Ha elkezd rendszeres törni a köröm a terhesség alatt az bizonyos elemek hiányára utal, méghozzá elsősorban kalcium hiányra. Tehát pótolni kell a kalciumot a szervezetben.

Szapora szívverés
: Ha ezt tapasztaljuk, akkor ezért a különféle puffasztó ételek a felelősek. Tehát a jövőben kerüljük a bab, a borsó és egyéb ilyen hatású ételek fogyasztását.

Magas vérnyomás: Magas vérnyomás ellen a legjobb védekezés, ha kevés sót használunk.

Kifejezetten káros dolgok:

- Dohányzás: lassítja a magzat növekedését, korszülés kockázata megnő, átlagosan 200 grammal kisebb súllyal születik a baba, rendellenességek kockázata megnő, valószínűleg kisebb lesz az intelligencia hányadosa a gyermeknek
- Drog –az újszülött csecsemőn a születés után súlyos elvonási tünetek lesznek úrrá, agykárosodást is okozhat, hajlam a későbbiekben a drogozásra
- Alkohol – vetélést okozhat, testi és szellemi fejlődés visszamaradása, későbbi magatartási zavarok,
- Gyógyszerek – orvosi előírás nélkül gyógyszert szedni tilos( ez a vitaminokra is vonatkozik)
- Vegyszerek – kerülni kell a vegyszerek belégzését, illetve bizonyos kozmetikumok használatát, mert felborítja a méh belső egyensúlyát
- Fertőzések- fertőző betegeket ne látogassunk, még a náthás betegeket is kerüljük
- Stressz – kerüljük az idegeskedést, mert az kihat a gyerek fejlődésére


Speciális:

Vegetarianizmus:
Bár mindenki maga választja meg milyen táplálkozási irányzatot követ, de terhesség idején egy másik életért is felelősek vagyunk. Tudni kell, hogy egy csak növényi eredetű élelmiszerekből álló étrend a terhesség idején nem ajánlott. Ugyanis előállhat nagyfokú fehérje, vas, kalcium, B- és D-vitamin hiány, ami súlyos következményekkel járhat a magzat fejlődésének szempontjából. Az a kismama aki azonban eltántoríthatatlan ettől, mindenképpen egyeztessen orvosával.

Diabétesz: Manapság a cukorbetegség miatt nem kell lemondani a terhességről. Az 1-es típusba tartózóak gond nélkül ki tudják hordani gyermekeiket, ám előtte gondosan rá kell készülni. Legalább három hónappal a fogamzás előtt be kell állítani a cukorszintet és normalizálni az anyagcserét. Így a terhesség során az orvosokkal szorosan együttműködve elkerülhetőek a komplikációk. Gyakorlatilag nem lesz a leendő anyuka kitéve nagyobb kockázatnak, mint egészséges társai. A cukorbetegség öröklődésének esélye az anyja betegsége este1-2%, az apa betegsége esetén 7% , mindkét szülő betegsége esetén 35-40%.

Lisztérzékenység: A betegség tulajdonképpen, abból áll, hogy a szervezet a gluténra, kórós immunológia folyamatokkal reagál. Ez a folyamat szöveti károsodást okoz, méghozzá elsősorban a bélbolyhokban, sőt emésztőszervi károsodás is felléphet. Tünetei: hasmenés, has puffadás, különféle hiányállapotok pl.: vas. Sajnos előfordul a tünetes mentes változat is, de manapság már ezt is könnyedén fel tudják ismeri, az orvosok. A betegségre az egyetlen megoldás a glutén teljes kizárása az étrendből. A genetikai öröklődés még nincs teljes mértékben levezetve, de kutatások kimutatják a családon belüli halmozódást. Illetve egy antigén jelenléte is szükséges. Akinek a szervezetében nincs ez az antigén, az biztosan nem lesz beteg.


Add a Twitter-hez | Add az iWiW-hez | Megosztás | Add a Startlaphoz | Add a Google Reader-hez

További cikkek


A portál ajánlata

Optimista kártya Holddiéta könyv Ezoterikus Kalendárium 2014 MEGJELENT! Bármilyen rendezvényt felturbózunk! Jósnő, asztrológus, grafológus...
Ezoterikus kalendarium 2014
Szívből ajánljuk:
Privát szakács szolgáltatás
Válassz egy gyümölcsöt, ilyen a jellemed?
A bögre megmondja? Neked milyen van?
Hogyan segít a Hold a fogyásban? Így!
Hogyan változtathatsz önmagadon gyorsan?


tandi.blog.kulinarisvilag.hu
konyhatundi.blog.kulinarisvilag.hu
delikat.blog.kulinarisvilag.hu
mrita.blog.kulinarisvilag.hu
taczevi.blog.kulinarisvilag.hu







KULINÁRISVILÁG


levelezési cím:
1085 Budapest, József krt. 55-57.

Felelős kiadó: Kelemen Tamás




© 2001-2005 Kulinárisvilág (offline)
© 2008 Kulinarisvilag.hu

Minden jog fenntartva!

A site használata az Kulinarisvilag.hu "adatvédelmi és - kezelési elvei és gyakorlata" dokumentum tudomásul vételével lehetséges.