
Ha valakinek túl kevés fehérjét tartalmaz az étrendje, éhes marad, és könnyebben fanyalodik hizlaló rágcsálnivalókra – derül ki egy nemzetközi tanulmányból.
Ha valaki többet eszik az olyan élelmiszerekből, mint például a hús, a hal, a tojás és a diófélék, megelőzheti azt, hogy havonta egy kilót felszedjen. A kutatók kimutatták, hogy azok, akiknek étrendje 10 százalék proteint tartalmaz, 260 kalóriával többet fogyasztanak összesen naponta, mint azok az emberek, akiknek étrendje 15 százalék fehérjét tartalmaz. Ráadásul nemcsak többet esznek, hanem az extra kalóriák 70 százalékát az étkezések közötti nassolás útján viszik be a szervezetükbe.
A Cambridge-i Egyetem és a Sydney-i Egyetem kutatói 22 egészséges testsúlyú önkéntest kértek fel arra, hogy lakjanak és étkezzenek egy kutatóközpontban. A kísérlet során használt élelmiszerek egyformán néztek ki, a fehérjetartalmuk azonban eltért. A zsírtartalom általánosan 30 százalék volt, a szénhidrát mennyisége azonban 45, 50 és 60 százalék között váltakozott. A résztvevők ugyanannyit mozogtak, és ugyanazokat az unaloműző tevékenységeket folytatták.
Azok, akik napi 10 százalék fehérjét fogyasztottak, átlagosan 1 036 plusz kalóriát vittek be a négynapos időszakban azokhoz képest, akik étrendje 15 százalék proteint tartalmazott. Ez egy év alatt 12 kg hízást jelentene. A résztvevőket óránként megkérdezték arról is, mennyire érzik éhesnek magukat. A 15 százalék fehérjetartalmú étrenden élők nagyobb telítettséget éreztek két órával az étkezések után, mint a 10 százalék proteintartalmú étrendet követők.
A kutatást vezető Alison Grosby elmondta, az eredmények azt mutatják, hogy az embernek különösen nagy étvágya van a fehérjére, és amikor az étrend fehérjearánya alacsony, ez az étvágy túlzott energiabevitelhez vezethet. A PLoS One legfrissebb számában megjelent tanulmány szerint a gyakorlatban az étrend 15 százalékos fehérjetartalma elegendő ahhoz, hogy megelőzhessük a túlevést, és elősegítsük a fogyást.
|
|
Megosztás |




