
A zöld tea legfontosabb hatóanyagai nem javították a koszorúér-betegség kockázati tényezőit, de ez semmit nem von le a teázás élvezeti értékéből
A fontos kérdéssel foglalkozó nemzetközi vizsgálat eredményeit a Journal of Nutrition közölte. A teakedvelők körében általánosan elterjedt nézet, hogy kiváltképp a zöld teában lévő alkotórészek, a polifenolok erélyes antioxidánsok és ezért csökkentik a koszorúér-betegség kockázatát.
Az érelmeszesedés kialakulása akkor gyors, ha a "rossz" koleszterin, az LDL-koleszterin oxidálódik és lerakódik a koszorúerek belső felszínén. Az antioxidánsok ezt a folyamatot megakadályozzák és ezért hasznosak a szívinfarktus megelőzésében. Kísérleti patkányokon sikerült is igazolni, hogy a teában található polifenolok hatására a vérben lévő zsírok mennyisége csökkent, sőt az állatok vérnyomása is alacsonyabb lett.
Japánban végzett vizsgálatok arra utaltak, hogy a zöld tea rendszeres, bőséges ivása mellett az érelmeszesedés kifejlődése késik és hasonló megfigyelésekről számoltak be holland és amerikai kutatók is. Érthető, hogy az amerikai élelmiszer- és gyógyszer ellenőrző hivatal, az FDA többször kapott kérést a zöld tea gyógyszerré nyilvánítására. A kérelmet általában a zöld teát az Egyesült Államok területén forgalmazó japán teakereskedő cég nyújtotta be és igyekezett bizonyítani a zamatos ital különböző gyógyító tulajdonságait, de nem sok sikerrel.
Legutóbb az FDA 105 tudományos dolgozatot kapott a japán cégtől, melyek a kérvényező szerint a tea különleges gyógyhatásait jelezték, de a hivatal ezeket nem tartotta meggyőzőnek. Most német és angol kutatók végeztek megfelelően ellenőrzött vizsgálatot a zöld tea jól adagolható hatóanyagaival. Az önkéntes résztvevők egyik csoportja a tea polifenoljait kapta három hétig, a másik csoport pedig ugyanolyan külsejű, de hatóanyagot nem tartalmazó kapszulákat szedett.
A koszorúér-betegség legkülönbözőbb kockázati tényezőit mérték, a vérnyomástól a vérben lévő zsírokig, de csak a koleszterin szintben észleltek kisfokú, kedvező változást. A teakivonattal töltött és az üres kapszulák hatása között semmiféle, lényeges különbség nem mutatkozott a polifenolok javára. Hangsúlyozták viszont: azt a vádat sem lehetett igazolni, hogy a zöld tea károsítja a májműködést. Aki tehát szereti a zöld teát, az igya bátran.
|
|
Megosztás |




