

A piros szőlő legfontosabb hatóanyaga, - mely a vörösborban is benne marad, - jelentősen csökkenti szélütés esetén az agyi károsodás mértékét. A sokak számára reményt keltő eredmény a Journal of Experimental Neurology közölte.
A vörösborban sokféle bioaktív anyag lelhető fel, amelyek közül a rezrevatrol (növényi eredetű hatóanyag) lett a legismertebb. Kutatások igazolták, hogy a polifenol (antioxidáns) nem csak a rosszindulatú daganatok előfordulását, hanem a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát jelentősen csökkenti.
Sylvain Doré vezetésével a Johns Hopkins Orvostudományi Egyetem munkatársai egereken kísérleteztek. Az egészséges állatok egy alkalommal, kis adagban kaptak rezrevatrolt, majd a kutatók két óra múlva az erek elzárásával agyi katasztrófát idéztek elő. Azt találták, hogy azok az egerek, amelyek korábban rezrevatrol kezelésben részesültek, kisebb mértékű agyi károsodást szenvedtek, mint a kezeletlen állatok.
Kimondható, hogy a rezrevatrol a hemoxigenáz nevű enzim szintjét növeli. Ez az enzim védi az idegsejteket a károsodástól. Amikor az agyi katasztrófa a vérellátás megszűnése miatt bekövetkezik, ezen enzimnek a magasabb szintje mérsékli az idegsejtek sérülését.
Az előzetes rezrevatrol kezelésben nem részesülő egerek agysejtjeit a hemoxigenáz enzim nem óvta az oxigénhiánytól, így azok elhaltak és ez az állatok pusztulásához vezettek. "Kutatásunk eredménye szerint, a rezrevatrol fokozza az agyszövet ellenállását a vérellátás zavara ellen" - mondta a munkacsoport irányítója.
Doré professzor fölhívja a figyelmet arra, hogy eredményeik alapján hiba lenne, ha bárki is rezrevatrolt tartalmazó táplálékkiegészítőt, multivitamin-készítményt kezdene szedni. Vizsgálatuk nem jelenti azt, hogy az ilyen szerek bármilyen adagban is kedvező hatásúak. Ezek állatkísérletes adatok és klinikai vizsgálatokra van szükség emberekre vonatkozó ismeretekhez.
|
|
Megosztás |




