Bejelentkezés az oldalra



 Nem regisztráltál? Regisztrálj most!


Vega vagy sem? Érvek, buktatók, tippek...

2008. december 3., szerda
Szerző: Kulináris Világ

Világszerte az emberek több mint 15% elutasítja az állati eredetű ételeket. Ám vegetarianizmus többféle is lehet:

például vannak olyanok akik, még a mézet is elutasítják, mert azt is állati eredetűnek tarják, viszont vannak olyanok is, akik félreértelmezve a vegetarianizmus fogalmát, nyugodt szívvel megeszik a csirkemellet is, mert hogy egészséges. Lényegében, minden vega más és más okból és módon tartja távol magát a hústól, mert vannak, akik nem akarják „bántani” az állatokat, mások pedig a saját egészségüket szeretnék óvni, vagy éppen le szeretnének dobni pár kilót.

Tehát vannak olyan szélsőséges esetek is, amikor az állatvilág védelme nemcsak a táplálkozásukban mutatkozik meg, hanem elutasítják a bőrből és valódi szőrméből készült divatcikkeket is.

Apropó divat. Éppen ennek köszönhető, hogy egyre több követője van ennek az életmódnak, ugyanis az utóbbi időben menőnek számít vegának lenni. Egyre több és több sztár (Kristen Bell, Leona Lewis, Paul McCartney stb.) és nagy cég fog össze, hogy bebizonyítsa az embereknek, hogy bizony az állati eredetű zsírok és húsban lévő koleszterin mennyire káros az emberi egészségre. Ennek következtében olyan emberek is vegetáriánusok lettek, akik cseppet sem aggódnak az állatok lemészárlása miatt.

De sajnos ebben nemcsak a divat, de a kőkemény üzlet is közrejátszik. Hiszen gondoljuk el, hogy néhány évtizeddel ezelőtt hentes áruhoz csak néhány speciális üzletben lehetett hozzájutni, ma viszont bármelyik boltban lehet venni bármilyen húst, felvágottat vagy kolbászt.

Mielőtt bele vágunk egy teljesen új életformába, nem árt tisztában lenni a szervezetre gyakorolt hatásával és az esetleges mellékhatásokkal. Ám a pro és kontra érvek ellenére, azt be kell látni, hogy az ésszerűen követett vegetáriánus éttrend igenis jó hatással van a szervezetre és segít egészségünk a megőrzésében. Viszont ne felejtsük el, hogy a döntést, hogyan élünk és mit eszünk csakis rajtunk áll.

Vegetáriánus életmód mellett szóló érvek:


1. Mivel magasabb lesz az élelmi rostok bevitele, így előbb lesz teltség érzetünk alacsonyabb energia bevitel mellett, emellett megkönnyítjük az emésztést és a méregtelenítést is, ráadásul ennek köszönhetően csökken a rákos megbetegedés kockázata is.
2. A megnövekedett zöldség- és gyümölcsfogyasztásnak hála jóval több vitamin (lásd Kulináris vitamintár) jut be a szervezetünkbe, ez pedig csökkenti a különféle betegségek kialakulásának a kockázatát.
3. Ugyanúgy a zöldségeknek köszönhetően több kálium és magnézium jut be a szervezetünkbe, ami szintén csökkenti a rákos megbetegedések kockázatát.
4. A szervezetünkben a zsírösszetétel is jóval értékesebb lesz, ami szintén véd a különféle megbetegedésektől.
5. Hála a zöldségek és gyümölcsök alacsony koleszterin szintjének a vérünk koleszterin szintje is lecsökken a normális értékre.
6. Sokkal kisebb eséllyel alakul ki szív- és érrendszeri probléma az évek előre haladtával, illetve szinte minimálisra csökken a vakbélgyulladás és a diabétesz esélye is.

A vegetáriánus életmód buktatói:

1. Vannak olyan vitaminok is amikhez, nem tudunk hozzájutni csak zöldségből és gyümölcsből (lásd Kulináris vitamintár), például kalcium, vagy D és a B12 vitamin, ami a vérképzés és az idegrendszer működéséért felelős.
2. Komoly aminosav hiány léphet fel, ami például gyerekek (már magzati korban is) és fiatalok számára elengedhetetlen a megfelelő fejlődéshez.
3. Ha a tejtermékeket is elutasítjuk B2 vitaminból is hiány léphet fel, aminek komoly mellékhatásai lehetnek (lásd Kulináris vitamintár).
4. Komoly vashiányos állapot is felléphet, hiszen a vas felszívódásához jó minőségű fehérjékre van szükség.

Hasznos tippek vegáknak:

1. Naponta fogyasszunk tej és tejtermék, amely a szervezetet fehérjékkel, kalciummal és B12, valamint D vitaminnal látja el.

2. A hüvelyesek, teljes értékű gabonatermékek, a spenót magas vastartalmúak, ami a vérképzéshez szükséges és C-vitaminnal dúsított élelmiszerekkel (pl. narancslé, citromlé) kombinálva javítják a vas értékesítését.

3. Gyerekeknél fokozottan ügyeljünk az élelmiszerek gondos kiválasztására. Ha nem tartoznak is a kedvenc ételeik közé, a gyümölcs és zöldségfélék a mindennapi étkezési program tartozékai kell hogy legyenek.

4. A fejlődéshez elengedhetetlen a fehérjében gazdag étrend, a burgonya, dió és a hüvelyesek, amik tojással vagy tejtermékekkel kombinálva a proteinbevitelt tovább fokozhatják.

5. Csecsemők kapjanak a burgonya-, zöldség- és gabonakásák mellé bőséges mennyiségben igazi gyümölcsszörpöket is.

6. Amennyiben a halat nem szeretjük, azt elsősorban a jódháztartás szenvedi meg. A jódozott étkezési só, esetenként orvos által felírt jódpreparátumok is jó szolgálatot tehetnek.

8. Hús pótlására a szójakészítmények közül leginkább a tofu (szójatúró) ajánlható, mert a tofunak kevesebb a purintartalma. A többi fajta szójakészítmény, pont úgy, mint a szárazhüvelyesek csak alapos előfőzés után fogyasztható.
 


Add a Twitter-hez | Add az iWiW-hez | Megosztás | Add a Startlaphoz | Add a Google Reader-hez

További cikkek


A portál ajánlata

Optimista kártya Holddiéta könyv Ezoterikus Kalendárium 2017 Újra lesz Szeminárium! Bármilyen rendezvényt felturbózunk! Jósnő, asztrológus, grafológus...
Ezoterikus kalendarium 2017
Szívből ajánljuk:
Privát szakács szolgáltatás
Válassz egy gyümölcsöt, ilyen a jellemed?
A bögre megmondja? Neked milyen van?
Te is megismerheted a jövődet! A horoszkópod tudja!
Olvass napi Tarot üzeneteket Bellától!


bekalabamacskahaja.blog.kulinarisvilag.hu
tandi.blog.kulinarisvilag.hu
konyhatundi.blog.kulinarisvilag.hu
delikat.blog.kulinarisvilag.hu
mrita.blog.kulinarisvilag.hu







KULINÁRISVILÁG


levelezési cím:
1085 Budapest, József krt. 55-57.

Felelős kiadó: Kelemen Tamás




© 2001-2005 Kulinárisvilág (offline)
© 2008 Kulinarisvilag.hu

Minden jog fenntartva!

A site használata az Kulinarisvilag.hu "adatvédelmi és - kezelési elvei és gyakorlata" dokumentum tudomásul vételével lehetséges.